Pod koniec ubiegłego roku informowaliśmy o nadchodzących zmianach w e-commerce w 2025 roku. Jedną z kluczowych nowości, które wkrótce wejdą w życie, są obowiązki związane z dostępnością cyfrową.
W związku z tym wprowadzona została krajowa regulacja – Polski Akt o Dostępności (PAD), czyli ustawa o zapewnianiu dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Nowe przepisy zaczną obowiązywać już od 28 czerwca 2025 roku.
Regulacje te mają na celu ujednolicenie zasad dostępności cyfrowej dla osób z różnymi ograniczeniami – wzroku, słuchu, motoryki czy percepcji. Ich głównym celem jest zapewnienie równego dostępu do treści cyfrowych dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb czy sposobu korzystania z technologii.
WCAG 2.1 – co to jest i kogo dotyczy?
WCAG 2.1, czyli Web Content Accessibility Guidelines 2.1 to zbiór zaleceń opracowanych przez Grupę Roboczą ds. Wytycznych dla Dostępności. Wdrożenie standardów WCAG nie jest obowiązkowe jako takie, ponieważ WCAG nie jest aktem prawnym. WCAG 2.1 to zbiór zaleceń, standardy dostępności treści internetowych.
Obowiązkowe jest natomiast spełnienie wymagań dostępności, które wynikają z Polskiego Aktu o Dostępności (PAD). Polski Akt o Dostępności to ustawa, która wdraża do polskiego porządku prawnego Europejski Akt o Dostępności (EAA). EAA, jako dyrektywa unijna, w przeciwieństwie do rozporządzeń, wymaga implementacji w prawie krajowym.
Zatem, choć samo WCAG nie narzuca bezpośredniego obowiązku to wymagania dostępności wynikające z prawa (implementującego dyrektywę unijną), a konkretnie z Polskiego Aktu o Dostępności, są obowiązkowe.
O nowych przepisach prawnych dotyczących dostępności cyfrowej pisaliśmy w poprzednim artykule: https://silesialegalhouse.pl/zmiany-w-e-commerce-w-2025-roku-i-nowe-kary-pieniezne/

Kto musi wdrożyć dostępność cyfrową zgodnie z PAD?
Jak już ustaliliśmy, WCAG 2.1 nie jest aktem prawnym, lecz zbiorem zaleceń i standardów dostępności. W dalszej części, odnosząc się do Polskiego Aktu o Dostępności, wskażemy przedstawiciele jakich branży muszą spełniać wymogi dostępności cyfrowej, jakie usługi i produkty są objęte regulacją, a także kto jest z obowiązku zwolniony.
Nie wszystkie firmy zostaną objęte nowymi obowiązkami wynikającymi z Polskiego Aktu o Dostępności. Przepisy uwzględniają wyłączenia podmiotowe – czyli sytuacje, w których konkretne przedsiębiorstwa nie są zobowiązane do spełniania wymagań ustawy.
Najważniejsze z nich dotyczy mikroprzedsiębiorców: podmiotów zatrudniających mniej niż 10 osób i osiągających roczny obrót lub sumę bilansową poniżej 2 milionów euro. W praktyce oznacza to, że wiele małych firm, zwłaszcza tych działających w Internecie, nie będzie podlegać obowiązkowi wdrażania dostępności cyfrowej na podstawie PAD.
PAD nie dotyczy wyłącznie stron internetowych – to znacznie szersza regulacja, która obejmuje konkretne kategorie produktów i usług, jakie muszą spełniać określone wymagania dostępności.
Jeśli Twoja firma oferuje produkty lub świadczy usługi z poniższej listy, nowe przepisy będą miały zastosowanie również do Ciebie. Wdrożenie zasad dostępności stanie się nie tylko dobrą praktyką, ale też obowiązkiem prawnym.
Kogo obejmuje Polski Akt o Dostępności? Lista 10 najważniejszych obszarów objętych ustawą o dostępności:
- Konsumencki sprzęt komputerowy i jego systemy operacyjne,
- Terminale płatnicze i samoobsługowe,
- Urządzenia końcowe z funkcjami interaktywnymi,
- Czytniki e-booków,
- Usługi telekomunikacyjne,
- Dostęp do usług medialnych online,
- Usługi powiązane z transportem zbiorowym,
- Bankowość detaliczna,
- Dystrybucja książek elektronicznych,
- Handel elektroniczny.
WCAG 2.1 – cztery kluczowe zasady dostępności treści internetowych
Wytyczne WCAG 2.1 opierają się na czterech fundamentalnych zasadach, które stanowią podstawę dostępności internetowej. Chociaż Polski Akt o Dostępności (PAD) określa wymagania dostępności dość ogólnie, standardy WCAG służą jako praktyczny przewodnik, pomagając w konkretnym wdrożeniu.
Zrozumienie i wdrożenie czterech głównych zasad WCAG 2.1 – postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i solidności – jest kluczowe dla zapewnienia pełnej dostępności cyfrowej.
Zasady WCAG 2.1.oznaczają, że informacje i interfejsy użytkownika muszą być:
1. Postrzegalne – Informacje i komponenty interfejsu użytkownika muszą być przedstawione użytkownikom w sposób dostrzegalny dla ich zmysłów. Oznacza to, że użytkownicy muszą być w stanie odebrać prezentowane informacje. Kluczowe aspekty tej zasady to:
Zapewnienie tekstowych zamienników wszystkich treści nietekstowych, aby można je było przetworzyć na inne formy, takie jak powiększony druk, mowa syntetyczna czy symbole.
Dostępność mediów wymaga zapewnienia napisów (rozszerzonych lub na żywo), audiodeskrypcji lub alternatyw tekstowych dla treści wideo i audio.
Ułatwienie oglądania i słuchania treści oraz oddzielania informacji od tła. Obejmuje to unikanie koloru jako jedynego sposobu przekazywania informacji, zapewnienie kontroli nad odtwarzaniem dźwięku, odpowiedni kontrast, możliwość zmiany rozmiaru tekstu bez utraty treści, unikanie obrazów tekstu, dopasowanie do ekranu bez konieczności przewijania w dwóch wymiarach dla typowych rozmiarów, kontrast elementów nietekstowych (np. ikon, obramowań pól formularzy), oraz konfigurowalne odstępy w tekście. Ważne jest także, aby dodatkowa treść pojawiająca się po najechaniu kursorem lub otrzymaniu fokusu mogła zostać łatwo odrzucona lub nie znikała po usunięciu kursora/fokusu.
2. Funkcjonalne – komponenty interfejsu użytkownika i nawigacja muszą być możliwe do użycia. Użytkownicy muszą być w stanie obsługiwać interfejs. Kluczowe wymogi to:
Wszystkie funkcjonalności muszą być dostępne za pomocą interfejsu klawiatury.
Zapewnienie użytkownikom wystarczającego czasu na interakcję z treścią, np. poprzez możliwość dostosowania limitów czasowych, pauzowanie ruchomej lub migoczącej treści, czy ostrzeżenie o limicie czasu bezczynności.
Treść nie powinna błyskać częściej niż trzy razy na sekundę.
Użytkownicy muszą mieć narzędzia pomagające w nawigacji, znalezieniu treści i określeniu swojej lokalizacji. Obejmuje to możliwość pominięcia powtarzających się bloków, opisowe tytuły stron, logiczną kolejność fokusu, wiele dróg dotarcia do danej strony w serwisie, widoczny fokus klawiatury, czy możliwość określenia celu łącza.
Ułatwianie użytkownikom obsługi funkcji za pomocą różnych sposobów, nie tylko klawiatury. Dotyczy to m.in. obsługi gestów dotykowych, rezygnacji ze wskazania (np. przycisku po naciśnięciu).
3. Zrozumiałe – Informacje i obsługa interfejsu muszą być zrozumiałe. Oznacza to, że użytkownicy muszą rozumieć prezentowane informacje i sposób działania interfejsu. Kluczowe elementy to:
Tworzenie treści możliwych do odczytania i zrozumienia, np. poprzez programowe określenie języka strony oraz języka części tekstu.
Pomaganie użytkownikom unikać błędów i je korygować. Wymaga to identyfikacji błędów wprowadzania danych i sugerowania korekt, zapewnienia etykiet i instrukcji.
Solidność: Treści muszą być stworzone solidnie, aby mogły być skutecznie interpretowane przez różne programy użytkownika, w tym technologie wspomagające. Użytkownicy muszą mieć dostęp do treści w miarę rozwoju technologii. Wymaga to:
Zapewnienie jak największej zgodności z aktualnymi i przyszłymi programami użytkownika, w tym technologiami asystującymi. Kluczowe są tutaj: poprawność kodu oraz programowe określenie nazwy, roli i wartości komponentów interfejsu użytkownika, tak aby technologie wspomagające mogły je interpretować. Ważne jest również, aby komunikaty o stanie (np. informacja o powodzeniu akcji) mogły być programowo określone i prezentowane użytkownikowi bez konieczności uzyskiwania fokusu klawiatury.
Aby pomóc przedsiębiorcom w ocenie, na ile ich strony internetowe (np. sklepy online) spełniają te standardy WCAG 2.1 i tym samym wymagania wynikające z przepisów krajowych, przygotowaliśmy szczegółową checklistę dostępności cyfrowej, w oparciu o wytyczne WCAG 2.1. Checklista obejmuje najważniejsze obszary, które powinna spełniać dostępna cyfrowo strona, w tym dotyczące nawigacji, wyglądu, formularzy, dokumentów, czy grafiki.
Korzystanie z tej checklisty jest kluczowe dla nie tylko zapewnienia zgodności z wymaganiami dostępności, ale także poprawy użyteczności dla wszystkich użytkowników.
Jak przygotować stronę do wymogów WCAG 2.1 i PAD? Checklista do pobrania
Dostosowanie serwisów internetowych do wymogów WCAG 2.1, które wkrótce staną się częścią obowiązującego prawa, to już nie kwestia dobrej woli – to konkretne zobowiązanie prawne wynikające z Polskiego Aktu o Dostępności. Wdrożenie czterech zasad WCAG – postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i solidności – to fundament cyfrowej dostępności, który pozwala nie tylko uniknąć sankcji, ale realnie poprawia jakość doświadczenia użytkowników i zwiększa zasięg biznesu.
To również ważny sygnał dla klientów – że Twoja firma działa nowocześnie, odpowiedzialnie i zgodnie z europejskimi standardami.
Warto jednak pamiętać, że brak dostosowania może mieć poważne konsekwencje finansowe. Jeżeli przedsiębiorstwo podlega przepisom PAD, a nie wdroży wymaganych standardów dostępności, może zostać na nie nałożona kara pieniężna w wysokości do dziesięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłaszanego przez GUS, ale nie więcej niż 10% obrotu firmy za poprzedni rok obrotowy.
Wdrożenie wymagań dostępności cyfrowej nie musi być trudne – ważne, by wiedzieć, od czego zacząć. Przygotowaliśmy dla Ciebie praktyczną checklistę WCAG 2.1, która pomoże Ci sprawdzić, czy Twoja strona lub sklep internetowy spełnia kluczowe kryteria Polskiego Aktu o Dostępności (PAD).
Pobierz checklistę WCAG 2.1 (PDF) – Kliknij tutaj
Specjalizacje w tym wpisie:
Zobacz także:

Zmiany w e-commerce w 2025 roku – dostępność…
Jakie zmiany prawne nadchodzą dla branży e-commerce w 2025 roku? Przedsiębiorcom prowadzącym handel elektroniczny zostało już tylko kilka miesięcy na dostosowanie…

Dyrektywa Omnibus w praktyce – czyli jak sklepy…
Dyrektywa Omnibus miała być odpowiedzią na wyzwania współczesnego e-commerce: fałszywe promocje, brak przejrzystości w informowaniu o cenach, nieuczciwe techniki sprzedażowe. Jej…

Prawnie poprawny newsletter – jak prowadzić newsletter zgodny…
Newslettery pozwalają przedsiębiorcom na utrzymanie stałego kontaktu z klientami oraz na zapoznanie nowych osób ze swoją działalnością. Można w nich informować…

Rozporządzenie GPSR – nowe wymogi bezpieczeństwa produktów i…
Od 13 grudnia 2024 roku zacznie obowiązywać tzw. rozporządzenie GPSR, które znacząco zmieni zarówno rynek handlu elektronicznego, jak i tradycyjny. GPSR…

Polityka cookies – dlaczego jest potrzebna i co…
Każdy właściciel strony internetowej, czyli osoba, która odpowiada za treści na niej udostępniane (prowadzi sklep internetowy czy bloga), ma obowiązek informowania…

„Sales is the Queen 2025” – poznajemy potrzeby…
W czwartek 15 maja 2025 r. w Bielsku-Białej odbyła się konferencja Sales is the Queen 2025 – jedno z ciekawszych wydarzeń…

Kompleksowy audyt prawny e-sklepu z branży sprzedaży urządzeń…
Z przyjemnością informujemy, że zakończyliśmy kompleksowy projekt audytu prawnego e-sklepu dla jednego z większych graczy na rynku sprzedaży urządzeń elektronicznych w…

Negocjacje umowy marketingowej z globalnym koncernem biofarmaceutycznym zakończone…
Zespół naszej kancelarii z sukcesem zakończył negocjacje kompleksowej umowy marketingowej zawieranej przez naszego klienta - agencję marketingową z jednym z czołowych…
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/maciejka/domains/silesialegalhouse.pl/public_html/wp-content/themes/SLH/single.php on line 179