Fintech

Fintech

  • Fintech
  • kryptowaluty
  • OTC
  • kryptoaktywa
  • EIDAS
  • TTP
  • AIS
  • CAF
  • blockchain
  • MiCA
  • PSD2
  • FIDA
  • elektroniczne usługi płatnicze
  • sektor finansowy

Obrót kryptowalutami

 Jeszcze kilka lat temu niewielu rozumiało prawa jakimi rządzi się rynek kryptowalut i czym właściwie jest wirtualna waluta. Można jednak powiedzieć, że dziś świadomość rośnie a prawnym uregulowaniem tego, zupełnie niekontrolowanego obszaru, zajęła się Unia Europejska Rozporządzeniem nr 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 roku w sprawie rynków kryptoaktywów (tzw. „MiCA”Markets in Crypto Assets Regulation) poprzez wprowadzanie zasad emisji aktywów kryptograficznych i świadczenia usług w Unii Europejskiej.

Przepisy Rozporządzenia MiCA dotyczące ART (tokenów powiązanych z aktywami – ang. Asset-Referenced Token) oraz i EMT (tokenów będących pieniądzem elektronicznym lub e-pieniądzem – ang. Electronic Money Token) stosowane są od 30 czerwca 2024 roku, a pozostałe przepisy od 30 grudnia 2024 roku.

 Tylko do 1 lipca 2026 roku na terenie UE będący mogły jeszcze funkcjonować CASPs (ang. Crypto-Asset Service Providers) świadczące usługi bez zezwolenia. Okres przejściowy może przysługiwać CASPs kontynuującym działalność rozpoczętą przed 30 grudnia 2024 roku.

Co więcej, 13 listopada 2023 roku weszła w życie regulacja Dyrektywy Rady (UE) 2023/2226 z dnia 17 października 2023 roku w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (tzw. Dyrektywa DAC8), która reguluje m.in. kwestię sprawozdawczości w zakresie kryptoaktywów (CARF) oraz wymianę interpretacji podatkowych o wymiarze transgranicznym.

Polski ustawodawca obecnie opracowuje projekt Ustawy o kryptowalutach, który:

  • Przewiduje wyznaczenie KNF jako organu właściwego w zakresie stosowania rozporządzenia MiCA i sprawowania nadzoru nad rynkiem kryptowalut,
  • Określa obowiązki emitentów tokenów powiązanych z kryptoaktywami i tokenów powiązanych
    z e-pieniądzem oraz dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, w tym zobowiązanie emitentów do przekazywania KNF informacji dotyczących ich działalności, które podlegają ocenie KNF,
  • wprowadza możliwości nakładania sankcji przez KNF na oferujących, emitentów lub osoby ubiegające się o dopuszczenie kryptoaktywów, m.in. możliwość nałożenia kary pieniężnej na osoby zawodowo pośredniczące w zawieraniu transakcji związanych z kryptoaktywami lub realizujące takie transakcje.
  • wprowadza odpowiedzialność karną graczy rynku kryptowalut,
  • ustala zakres i zasady zachowania tajemnicy zawodowej obejmującej informacje uzyskane
    w związku ze świadczeniem usług w zakresie kryptoaktywów.

Oferujemy szerokie wsparcie prawne w zakresie dostosowania działalności CASPs – dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, do nowych wymogów prawnych, w tym także stawianych przez DORA.

Wsparcie prawne dla elektronicznych usług płatniczych i finansowych

Oferujemy usługi prawne dla graczy na rynku OTC, działających na Forex, przeprowadzających transakcje fixed rate, czy spot oraz świadczących usługi depozytowe oparte na smart contracts lub oferujących inne produkty lub instrumenty finansowe, w tym na platformach NFT.

Badamy zgodności z przepisami o alternatywnym systemie obrotu, m.in. z Dyrektywą MiFID II, Rozporządzeniem MiFIR oraz przepisami krajowymi i wykonawczymi wydanymi na ich podstawie lub w związku z ich wdrożeniem, w tym z wytycznymi Komisji Nadzoru Finansowego. W ramach naszych usług prawnych:

  • weryfikujemy stosowane instrumenty finansowe, istnienia obowiązku raportowania, realizacji obowiązków informacyjnych, wdrożenia i zgodności z zasadą best execution oraz reżimu dla SI – Systematycznego Internalizatora Transakcji,
  • sprawdzamy wykonywanie obowiązku raportowania transakcji, identyfikowania instrumentów finansowych i spełnianie standardów technicznych.

Oferujemy doradztwo prawne dla krajowych instytucji płatniczych, dostawców usług płatniczych (TTP) i wydawców pieniądza elektronicznego, w tym m.in. AIS – Access to Account Information Service Providers, świadczących usługi dostępu do informacji o rachunku bankowym klienta oraz – PIS – Payment Initiation Service Providers, umożliwiających inicjowanie płatności bezpośrednio z konta bankowego klienta. Wszelkie nasze rekomendacje są zgodne z aktualnie obowiązującymi regulacjami prawnymi jak dyrektywa PSD2/PSD3 czy rozporządzenie PSR.

Masz pytanie?