Blog

Jak zorganizować zgodnie z prawem konkurs na Facebooku i Instagramie?

Marta Ostrowska-Wcisło
Autor
12.12.2024
Data dodania
  • regulamin konkursu w mediach społecznościowych
  • opodatkowanie nagrody
  • konkurs na Facebooku
  • konkurs na Instagramie
  • gra fantowa
  • zwolnienie podatkowe od nagród
  • gdy losowe
  • social media
  • zasady konkursu

Media społecznościowe to doskonałe narzędzie do budowania relacji z klientami i promowania marki. Jednym ze skutecznych sposobów na zwiększenie zaangażowania i dotarcia do szerszej publiczności są konkursy. Organizując konkurs na Facebooku lub Instagramie, musisz jednak przestrzegać pewnych zasad, aby działać zgodnie z prawem. Krok po kroku omówimy zasady legalnego konkursu, ze szczególnym uwzględnieniem regulaminu, jego publikacji oraz kwestii podatkowych związanych z nagrodami.

Jakich konkursów nie można organizować w social mediach?

Zacznijmy od tego jakiego rodzaju konkursów na Instagramie i Facebooku nie można organizować. Bardzo popularne swego czasu i nadal pojawiające się w social mediach są tzw. rozdania, w ramach których uczestnik musi zostawić komentarz pod postem, udostępnić go określonej liczbie znajomych czy udostępnić sam post i oznaczyć organizatora a organizator losuje zwycięzców i oferuje nagrodę – najczęściej rzeczową (np. kosmetyki, ubrania, gadżety czy książki).

🎁 WIELKIE ROZDANIE! 🎁

Chcesz zgarnąć najnowszy zestaw kosmetyków? To proste! Wystarczy wykonać trzy kroki:

  • Polub ten post! 👍
  • Udostępnij go na swojej osi czasu i oznacz trzech znajomych w komentarzu! 👫👫
  • Polub naszą stronę i czekaj na wyniki losowania! 📆

🎉 Wyniki ogłosimy 15 sierpnia! Powodzenia! 🎉

Wygląda znajomo? Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie czy taki konkurs jest zgodny z prawem odpowiedź brzmi – nie.  Konkursy opierające się na losowości i udostępnieniach nie tylko są zazwyczaj sprzeczne z przepisami prawa, ale dodatkowo naruszają regulamin serwisu, na którym się odbywają. Dlaczego tak jest?

Po pierwsze, gry urządzane przez Internet o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, czyli gry losowe, są regulowane Ustawą o grach hazardowych z 19 listopada 2009 roku. W ramach gier hazardowych jest m.in.: loteria promocyjna, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Rozdanie na Facebooku, w którym losuje się zwycięzców to gra losowa, na której urządzanie oraz prowadzenie działalności w tym zakresie wymagana jest właściwa koncesja, zezwolenie lub dokonanie odpowiedniego zgłoszenia.

Należy być świadomym, że w przypadku zorganizowania konkursu na zasadach odpowiadających grom losowym, możemy być pociągnięci do odpowiedzialności. Organy państwowe również są aktywne w mediach społecznościowych i na niejednego, najpewniej nieświadomego przepisów prawa, organizatora, nałożyły sankcje.

Jakie mogą być dotkliwe skutki zorganizowania “nielegalnego” konkursu na Facebooku lub Instagramie?

  1. wszczęcie postępowania przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej w wysokości 5-krotności opłaty za wydanie zezwolenia,
  2. wszczęcie postępowania karnoskarbowego za popełnienie przestępstwa karnoskarbowego – nielegalnej gry fantowej, za którego popełnienie grozi kara grzywny.

Dodać należy, że wobec takich konkursów, zarzuty mogą kierować w stosunku do ich organizatora również same platformy społecznościowe należące do Meta Platforms, Inc, ponieważ naruszają postanowienia Regulaminu Facebooka i Instagrama. Zgodnie z nimi konkurs oprócz tego, że musi spełniać wszystkie istotne wymogi prawne i ustawowe, to nie może wymagać od uczestników ani zachęcać ich do udostępniania, ponownego publikowania, oznaczania innych ani w żaden inny sposób podawania promocji do wiadomości publicznej.

Jeśli zatem szukasz sposobu do podbicie zasięgów i interakcji w social-mediach, rekomendujemy przeprowadzić konkurs zgodnie z prawem albo znaleźć inny sposób promowania swojej marki.

Organizowanie konkursów naruszających prawo i standardy Meta naraża cię na nie tylko na nieprzyjemności związane z usunięciem posta konkursowego czy zawieszeniem konta, ale również na wszczęcie wobec ciebie postępowań przez administrację skarbową i organy ścigania.

Konkurs na Facebooku zgodny z prawem – czyli jaki?

Skoro już wiesz jakich konkursów nie powinieneś organizować na Facebooku czy Instagramie, teraz podpowiemy Ci jak musisz go zorganizować, by nie obawiać się negatywnych konsekwencji.

4 podstawowe zasady legalnego konkursu w social-mediach są następujące:

1.Wynik konkursu nie może być losowy a musi zależeć od umiejętności lub wiedzy uczestników.

Prawidłowym konkursem będzie zatem gdy np. zadaniem uczestników jest zrobienie zdjęcia przedstawiającego ich ulubiony poranny rytuał pielęgnacyjny i napisanie krótkiego, kreatywnego opisu. Zwycięzcy zostaną wybrani na podstawie oryginalności, jakości zdjęcia i pomysłowości opisu przez jury.

2.Warunkiem uczestnictwa nie może być jakiekolwiek udostępnianie postu konkursowego (np. na osi czasu czy w relacjach), oznaczanie znajomych pod postem konkursowym, wymaganie polubienia lub obserwowania profilu, zapraszania znajomych do obserwowania strony organizatora lub innego podmiotu.

Stanowcze nie należy zatem postawić wobec: “Aby wziąć udział w konkursie, udostępnij ten post na swojej osi czasu i oznacz trzech znajomych w komentarzu pod tym postem. Następnie polub naszą stronę i czekaj na losowanie nagród!”

3.Organizator musi opracować i udostępnić uczestnikom Regulamin konkursu, zawierający wszelkie niezbędne informacje.

Konkurs trwa do 15 sierpnia, a wyniki ogłosimy 20 sierpnia. Jury wybierze 3 najciekawsze
i najbardziej kreatywne zgłoszenia. Pełny Regulamin konkursu znajdziesz tutaj.

Organizator musi wypełnić swoje obowiązki podatkowe związane z rozdaniem przewidzianych w konkursie nagród rzeczowych.

Zgodnie z aktualnym na dziś stanem prawnym organizator konkursu, w którym przyznawane są nagrody rzeczowe, ma zasadniczo obowiązek pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy od wartości każdej nagrody i odprowadzić go do urzędu skarbowego.

Regulamin konkursu w social-mediach

Oprócz prawidłowego ustalenia zasad konkursu organizator zawsze musi sporządzić choćby podstawowy, ale zawierający wszelkie niezbędne informacje, Regulamin konkursu na Facebooku/Instagramie. Jego treść zależy oczywiście od rodzaju i zasięgu konkursu, ale powinien określać zasady udziału, przebieg i sposób rozstrzygnięcia konkursu. Jest to dokument o kluczowym znaczeniu, który chroni zarówno organizatora, jak i uczestników.

W regulaminie konkursu na Facebooku/Instagramie powinny znaleźć się następujące informacje:

  • Dane organizatora:

Pełna nazwa, adres, dane kontaktowe organizatora konkursu.

  • Sponsor nagród: 

Jeżeli nagrody sponsoruje inny podmiot, należy podać jego pełne dane.

  • Platforma i miejsce konkursu:

Informacja o tym, na jakiej platformie (Facebook, Instagram) i w jakim miejscu (fanpage, profil) odbywa się konkurs.

  • Oświadczenie o braku związku z Facebookiem/Instagramem:

Należy jasno zaznaczyć, że platformy społecznościowe nie biorą odpowiedzialności za organizację konkursu.

  • Warunki uczestnictwa: 

Kto może wziąć udział w konkursie (np. pełnoletność, miejsce zamieszkania) oraz ewentualne ograniczenia (np. pracownicy organizatora).

  • Zadanie konkursowe: 

Szczegółowy opis zadania, które należy wykonać, aby wziąć udział w konkursie.

  • Czas trwania konkursu: 

Określenie daty rozpoczęcia i zakończenia konkursu.

  • Kryteria wyboru zwycięzców: 

Sposób wyłonienia zwycięzców, np. losowanie, ocena komisji konkursowej. 

  • Ogłoszenie wyników:

Termin i forma ogłoszenia wyników konkursu.

  • Opis nagród:

Szczegółowy opis nagród przewidzianych w konkursie.

  • Wymiana nagród: 

Informacja o tym, czy nagrody można wymienić na ekwiwalent pieniężny lub inne świadczenia.

  • Kwestie podatkowe: 

Opis zasad opodatkowania nagród, obowiązki organizatora jako płatnika podatku. 

  • Dane kontaktowe zwycięzców: 

Informacja o danych, jakie zwycięzcy muszą podać w celu odebrania nagród.

  • Rezygnacja z nagrody:

 Procedura w przypadku rezygnacji zwycięzcy z nagrody.

  • Odpowiedzialność organizatora: 

Zakres odpowiedzialności organizatora w przypadku problemów technicznych, siły wyższej itp.

  • Ochrona danych osobowych: 

Informacja o administratorze danych, celu przetwarzania danych, prawach uczestników.

Regulamin konkursu powinien być publicznie dostępny dla wszystkich uczestników przed rozpoczęciem konkursu. Można go opublikować na kilka sposobów:

W poście konkursowym: regulamin można zamieścić w treści posta ogłaszającego konkurs.

W osobnym poście: regulamin można opublikować w osobnym poście, a w poście konkursowym umieścić do niego link.

Na stronie internetowej: Jeżeli posiadasz stronę internetową, regulamin można umieścić na dedykowanej podstronie, a w poście konkursowym umieścić do niej link.

Ważne jest, aby w poście konkursowym jasno wskazać, gdzie można zapoznać się z regulaminem konkursu, aby każdy uczestnik miał do niego dostęp. Pamiętaj, że Regulamin musi być dostępny w miejscu, w którym go umieściłeś i łatwy do odnalezienia również po zakończeniu konkursu.

Podatek od nagrody w konkursie w social-mediach

Istotną kwestią, której nie wszyscy organizatorzy konkursów są świadomi, jest opodatkowanie nagród, które przyznają zwycięzcom.

Nagrody w konkursach na Facebooku i Instagramie co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Obowiązkiem organizatora jako płatnika jest pobranie i odprowadzenie podatku do urzędu skarbowego.

Zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych dla nagród w konkursach przysługuje bowiem tylko wtedy, gdy konkurs jest organizowany i emitowany przez środki masowego przekazu. Zgodnie z interpretacjami podatkowymi, nagrody w konkursach organizowanych na Facebooku podlegają opodatkowaniu, ponieważ Facebook nie jest uznawany za „środek masowego przekazu” w rozumieniu przepisów podatkowych.

Warto zauważyć, że w praktyce wiele firm organizujących konkursy nadal stosuje zwolnienie z podatku w przypadku nagród o wartości nieprzekraczającej 200 zł brutto. Warunkami, które muszą być spełnione łącznie, aby skorzystać z takiego zwolnienia określonego są:

  1. otrzymanie prezentu musi wiązać się z akcją promocyjną lub reklamową świadczeniodawcy,
  2. jednorazowa wartość prezentu nie może przekroczyć wartości 200 zł,
  3. osobą otrzymującą prezent nie może być pracownik lub inna osoba pozostająca z przekazującym w stosunku cywilnoprawnym,
  4. przekazanie nie następuje na rzecz osoby prowadzącej działalność gospodarczą i w związku z tą działalnością.

Jeżeli wartość nagrody jest wyższa, opodatkowaniu podlega cały przychód w wysokości otrzymanego prezentu, a nie jedynie nadwyżka ponad kwotę 200 zł. Nie ma jednak gwarancji, że takie postępowanie nie zostanie zakwestionowane. 

Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 13 sierpnia 2024 roku 0112-KDWL.4011.58.2024.1.TW wskazał, że nagrody o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 200 zł wydawane w ramach konkursów nie mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 68a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy organizacji nawet z pozoru prostego konkursu należy wziąć pod uwagę, by jego zasady nie naruszały przepisów prawa i regulaminów serwisów społecznościowych. Organizator powinien sporządzić jasny i czytelny Regulamin oraz przeanalizować kwestie podatkowe związane z rozdaniem nagród rzeczowych zwycięzcom.

Potrzebujesz wsparcia w organizacji konkursu zgodnego z prawem? Skontaktuj się z nami!

Specjalizacje w tym wpisie:

Zobacz także:

Pokaż więcej
Marta Ostrowska-Wcisło
  • Radca prawny

Jako radca prawny, specjalizuję się w świadczeniu kompleksowego wsparcia prawnego dla firm z różnych branż, w tym w szczególności dla przedsiębiorców korzystających z nowoczesnych technologii. Moją misją jest zapewnienie moim partnerom biznesowym bezpieczeństwa prawnego i pomoc w osiągnięciu ich celów biznesowych, w sposób elastyczny i profesjonalny odpowiadając na ich potrzeby i oczekiwania.

Obszary specjalizacji:

  • Prawo własności intelektualnej
  • Prawo IT
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Doradztwo prawne dla branży e-commerce i social-media
  • Fuzje i przejęcia

Masz pytanie?